6 tipp az onboarding folyamatának elősegítéséhez
A COVID-19 vírus terjedése miatti veszélyhelyzet miatt ugrásszerűen megnőtt az otthonról dolgozó emberek száma. Azok a szervezetek, amelyek nemrégiben új alkalmazottakat vettek fel, komoly kihívással szembesülnek - hogyan lehet az új kollégákat sikeresen beléptetni és ‘távirányítani’ az otthoni munkavégzés során? Hogyan lehet javítani ezt a folyamatot?
A hatékony onboarding nehéz feladat,
különösen azoknál a vállalatoknál, amelyeknél a távmunka korábban nem volt
része a mindennapoknak, és a válság heteiben sürgősen, különösebb előkészítés
nélkül váltottak home office-rendszerre.
Ha azonban a cégnél korábban már volt home
office, akkor minden bizonnyal ilyen körülmények között, erőltetett ütemben is
képesek egy új munkavállaló hatékony bevezetésére. Ahhoz, hogy a folyamat
sikeres legyen, gyorsan kell döntéseket hozni és rendhagyó feladatokat
elvégezni - küldhetnek például iratgyűjtőt futárral vagy szállíttathatnak egy
üzleti laptopot taxival az új munkatárs címére. Milyen további intézkedéseket
kell tenni az online munkavégzés hatékony bevezetéséhez?
1. A siker kulcsa a cselekvési terv
Egy új kolléga bevezetése a szervezetbe hagyományos
körülmények között is kihívást jelentő feladat, nemhogy a koronavírus miatt
távmunkában dolgozó cégek esetében. Azonban semmi sem lehetetlen! A káosz
elkerülése érdekében érdemes olyan egyedi cselekvési stratégiát elfogadni,
amely lehetővé teszi az újonnan felvett személy számára, hogy stressz nélkül ismerje
meg új munkakörét. Fontos, hogy az új kolléga elegendő információt kapjon és
valaki támogassa az onboarding során. Minél jobban alkalmazkodik az új
alkalmazott a munkahelyéhez, annál hatékonyabban látja el a jövőbeni feladatait.
Az utóbbi hetek sok vállalkozás számára
kihívást jelentettek, ezért a munkáltatóknak új gondolkodásmódra kell átállniuk
és nem szokásos intézkedéseket kell hozniuk. Számos cég továbbra is aktívan toboroz
és ehhez az alkalmazottakkal való hatékony kommunikációra van szükség. „Csak’”a
körülmények változtak meg.
A jelenlegi helyzet számos gyors, operatív
tevékenységet igényel. Ilyen a megfelelő technológiai megoldások feltérképezése
vagy a vezetők számára szükséges képzés biztosítása azzal kapcsolatban, hogyan használhatják a különféle kommunikációs eszközöket a válság
idején. Az ilyen típusú tevékenységek elősegítik a távmunka hatékonyságát, mely
segít az egész csapatot rugalmasabbá és hatékonyabbá tenni.
2. Online tudásbázis
Hogyan lehet az új alkalmazott beilleszkedését
tervszerűen végrehajtani? Mindenekelőtt hozzunk létre egy online tudásbázist az
új alkalmazottak számára, mely tartalmazzon olyan információkat, amelyek
megkönnyítik az első hetek és hónapok munkáját! Így például szerepeljen benne a
folyamatok részletezése, útmutatók, részletes információk a csapat által
használt eszközökről, dokumentumsablonokról és előírásokról,
termékinformációkról és a cég által nyújtott szolgáltatásokról.
3. Online eszközök széles tárháza
A
vállalat sajátosságaitól függően az onboarding folyamat sokféle módon
támogatható. Érdemes olyan eszközöket használni, mint például webináriumok és
videokonferenciák. Számos online elérhető app és szoftver segíti a cégeket a
digitalizálás során. A távmunkára szánt technológiai megoldások egyre
népszerűbbek. A Microsoft Teams egy olyan céges kommunikációs platform, amely
biztosítja az összes szükséges funkciót (videokonferenciák, projektekhez
kapcsolódó csevegést, stb.) A hatékony szervezeti kommunikációt a távmunka
során számos app segítheti, ilyen például a Slack is. A feladatkezelő appok a
dolgozók hatékonyságát javíthatják, erre szolgál a Todoist, a Trello vagy az
Asana.
4. Mentorálás
Az
új dolgozó szervezetbe való integrálása mindig elengedhetetlen, ám a távmunkára
épülő mindennapok során fokozottan fontossá válhat. Az új kollégák tele vannak
kérdésekkel és kétségekkel- a hagyományos irodai közegben mindig van kihez
forduljanak, ám távolról dolgozva könnyen úgy érezhetik, egyedül maradtak. Érdemes
összekötni őket egy vagy több kollégával, akik mentorként kísérhetik végig a
folyamatot. Így az új kolléga tudja, kihez fordulhat a feladatok
végrehajtásával kapcsolatos kérdésekkel, valamint a cégnél uralkodó szokásokkal
kapcsolatban is.
5. Bizalom - a munkavállalók bevonásának egyik legfontosabb feltétele
Néhány cég a távmunkában dolgozó
kollégákat arra kéri, félóránként küldjék el tevékenységük összefoglalását felettesüknek, hogy megmutassák, mit csinálnak és feladataik milyen stádiumban vannak. A cégeknek
mérlegelniük kell, hogy valóban szükség van-e ilyen szoros felügyeletre. Az
elkötelezett alkalmazottak a home office során még hatékonyabbak lehetnek.
Ezért az online onboarding és a távmunka sikerének első lépése a csapatok és a
vezetők megfelelő felkészítése kell, hogy legyen: megfelelő kommunikáció,
egyértelmű szabályok meghatározása a távmunka során, valamint annak
biztosítása, hogy ez is csak egy normális munkanap legyen - csak épp más
körülmények között.
Fontos, hogy a vezetők nagyobb rugalmassággal
kezeljék az alkalmazottakat, és ritkábban ellenőrizzék a feladataikat - inkább a végeredményre összpontosítsanak, ami
a csapat közös célja. Tehát ahelyett, hogy megkérdeznék: "Hogy vagy?"
a projektmenedzsment eszközök hatékonyabb használatát javasoljuk, mint például
a Trello, az Asana vagy a Clickup. A tevékenységek ütemezése és a
csapatmegbeszélések hetente kétszer hasznosak lehetnek: ilyenkor a csapat összes
tagja részt vesz egy online team meetingen és beszámol az aktuális projektek
állásáról, az esetleges problémákról, és kérdezni is van lehetőség. Fontos,
hogy a projekt megvalósításához szükséges kollégák közvetlen kapcsolatban
álljanak egymással. Az új csapattagot érdemes informálni arról, hogy probléma
esetén bármikor fordulhat szakmai vezetőjéhez támogatásért.
A vezetőknek külön figyelmet kell
fordítania azokra a kollégákra, akiknek több időre van szüksége az új
körülményekhez való alkalmazkodáshoz. Nem minden embernek megy könnyen idejének
hatékony strukturálása és a feladataik hatékony elvégzése. Ezen kollégák számára nagy segítség lehet egy
cselekvési terv elkészítése, melyet rendszeresen együtt ellenőrizhetünk és
haladásukat is lemérhetjük.
6. Értékelés
Nagyon fontos az onboarding folyamatok nyomon
követése. Egy beszélgetés során adott visszajelzés vagy egy rövid online
felmérés formájában fontos megtudni, az új kollégának az onboarding mely elemei
tetszettek és melyek fejlesztendőek. Így tudjuk optimalizálni a folyamatot, ami
a csapat nagyobb részvételét és hatékonyságát eredményezheti. A változások a
mai munkaerőpiac által megkövetelt evolúció szerves részét képezik. A távmunka
mára nélkülözhetetlenné vált- az
együttműködés ezen rugalmas formáját a munkavállalók és a cégek is pozitívan
értékelik. A koronavírus-járvány számos
céget indíthat el ezen az úton – próbáljuk tehát a rosszból a legjobbat
kihozni.