Létrehozták az első robotmunka ügynökséget Lengyelországban
Jó hír azoknak a munkaadóknak, akiknek problémát
jelent a megfelelő munkavállalók felkutatása: mostantól robotokat is felvehetnek
az alkalmazottak helyett! A robotok az ismétlődő és monoton feladatokat
láthatják el, az alkalmazottak pedig nyugodtan koncentrálhatnak az összetettebb
és nagyobb felelősséget igénylő munkákra. Ez egy fontos lépést jelent
anyacégünknél a lengyel munkaerőpiacon, ahol hatalmas a munkaerőhiány – 165 000
pozíció áll betöltetlenül.
A robotmunka ügynökséget két tapasztalt
vállalat - az Antal toborzó cég és a PIRXON SA - közösen hozta létre. Utóbbi egy
tizenöt éves tapasztalattal rendelkező lengyel informatikai cég, amely a jövő
technológiáit fejleszti, többek között robotfolyamatok automatizálását vagy
kiterjesztett valóságot.
Az Antal ügyfelei számára - a jelölt
pozíciójától függően – ezután valódi munkavállalókat és digitális alkalmazottakat
is ajánlhat. A PIRXON ezen robotok létrehozásáért felel – mindebben a több mint
ötven robot programozása során szerzett tapasztalatára támaszkodik.
Hogyan
működik a Robotmunka Ügynökség?
A modell egyszerű: a vállalkozás, amelynek
alkalmazottra van szüksége, bejelenti igényét a Robotmunka Ügynökségnek, ahol felbecsülik,
hogy a kiválasztott feladatok végrehajthatók-e egy dedikált algoritmus
segítségével.
Ha egy robot is képes helyt állni a
pozícióban, megtervezik és beüzemelik az adott feladatkörre szánt munkaerőt. A
folyamat 7–40 napig tart – mindez sokkal rövidebb, mint egy általános toborzási
folyamat. A robotokat havi fizetés alapján bérlik, munkájukat szakembereink
támogatják - magyarázza Bartosz Sobolewski, a PIRXON SA elnöke.
A munkáltató nem fedezi a robot
programozásának költségeit, nem fizet utána társadalombiztosítást és egyéb
járulékokat, csupán egy havi, az átlagos alkalmazotti bérhez hasonló összegű juttatást
kell fizetnie.
A digitális alkalmazottnak számos előnye van:
nem hibázik, nem megy szabadságra, nem lesz beteg és napi 24 órában dolgozik. Az
ismétlődő és terjedelmes folyamatokat átvevő robotok lehetőséget adnak az
alkalmazottak számára, hogy fejlesszék tudásukat a vállalat működéséhez
szükséges területeken. A robotok emellett csökkentik a hibalehetőségek
kockázatát is, de ami a legfontosabb: biztosítják, hogy a vállalat az egyéb,
fontosabb tevékenységekre koncentrálhasson - mondta Artur Skiba, az Antal
igazgatótanácsának elnöke.
Mi is
pontosan egy robot?
A robotok, botok, digitális vagy virtuális
alkalmazottak egyre népszerűbbé váltak a robotizált folyamatautomatizálás (RPA)
területén alkalmazott megoldások terén. Ezek olyan szoftverek, amelyek adaton
és szabályokon alapuló folyamatokat képesek végrehajtani. A robotok az
emberekhez hasonlóan működnek – sok olyan ismétlődő műveletet hajthatnak végre,
amelyekhez számítógépre van szükség. Bejelentkeznek a rendszerekbe, beírják az
adatokat a megfelelő helyekre, lemásolják a szükséges információkat,
jelentéseket generálnak, emaileket küldenek, információkat töltenek le a vállalat
belső rendszereiből és a külső adatforrásokból. Szabadon használják a vállalatirányítási
információs (ERP) rendszereket, kezelik az emaileket, a weboldalakat, a
Microsoft Office programcsomagot és sok más alkalmazást.
A robotok számos tevékenységet végezhetnek:
számlákat postázhatnak, jelentéseket készíthetnek, kiszámíthatják a fizetéseket,
értékesítési ajánlatokat generálhatnak, és kiküldhetik őket a potenciális
ügyfeleknek, megrendeléseket, panaszokat vagy visszatérítéseket kezelhetnek,
szállításokat rendelhetnek vagy gyártási megrendeléseket ütemezhetnek.
Minden olyan folyamat robotizálható, amely
megismételhető és nem rendelkezik túl sok kivétellel - tette hozzá Bartosz
Sobolewski.
Az Agencja Pracy Robotówot az Antal ügynökség
korábbi tapasztalatai alapján hozták létre. Ezek alapján hozta létre a PIRXON
SA a Bonifacy nevű robotot, amelynek feladata a potenciális jelöltek keresése.
A projekt sikeres volt, és a Bonifacy nagyon hatékonyan működött, egyharmadával
lerövidítve a felvételi folyamatot.