Employer Branding a Toborzásban
Az employer branding élvonalba kell, hogy kerüljön a cégek fegyverarzenáljában, ha sikeresek akarnak maradni állományuk bővítésében és megtartásában. Napjainkban egy folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben egy vállalat úgy tud lépéselőnyre szert tenni versenytársaihoz képest, ha tisztában van értékeivel és azokat megfelelő módon képviselni és kommunikálni is tudja.
Értékek
Amikor Empoyer Branding felméréssel kapcsolatban kapunk megkereséseket, a partnereinknek legtöbbször toborzási gondjaik akadnak. Ekkor szembesülnek először a munkáltatói márka erejével, illetve ennek az erőnek a hiányával. Ez egy általános és jellemző probléma, amivel több szektorban is találkoztunk már, IT-tól a pénzügyig. Ahogy azt már korábban is említettük, az EVP (employee value proposition), vagyis a munkáltatói értékajánlat, az a hozzáadott érték, amit a munkáltató a munkavállalóinak nyújtani tud.
Gyakran tapasztaljuk ügyfeleinknél márkastratégiával kapcsolatos megkeresések esetében, hogy nem határozták meg gondosan munkáltatói értékajánlatukat, nincs javadalmazási politikájuk, nem tervezik tudatosan munkavállalóik karrierútját – Bertalan Krisztina, IT Team Lead
Ez a versenyelőny elvesztését eredményezheti olyan területek esetében, mint az IT, ahol a plusz juttatások gyakran megegyeznek a vállalatoknál.
Eszközök és a piac
A kutatást a partnereink kínált értékének megismerésével kezdünk, majd a vállalat imázsának és jelöltélményének piaci kutatásával folytatjuk, így tisztább képet kapunk mindkét fél álláspontjáról. Ekkor már konkrét eszközök alkalmazását is javasolni tudjuk, amiket a toborzásmarketing eszközeivel tudunk támogatni, mint a kiválasztott média csatornák támogatása különböző közösségi platformokon,[KB1] vagy a megfelelően pozícionált álláshirdetések használata. Más nyelvi és marketing eszközökkel működik hatékonyan a budapesti és vidéki jelöltek, az álláskeresők és a foglalkoztatottak, illetve a különféle szektorok szakembereinek a megszólítása.
Az Enloyd munkatársai a kutatási eredményeikkel ráébresztettek arra, hogy mennyi nagyszerű lehetőséget biztosítunk a munkavállalóink részére, amikről mi mindannyian tudunk házon belül, de a piacnak fogalma sem volt róla, így az EB csapatunk ezzel kezdte a munkáját. – világított rá egyik partnerünk.
Ahhoz, hogy a piac figyelmét felkeltsük, meg is kell ismernünk. A mi szolgáltatásunk elsősorban erre irányul. A potenciális munkavállalókat célozzuk és kérdezzük meg a vállalatról kialakított képükkel kapcsolatban. Ekkor találkozunk először a negatív véleményekkel, amit egy, az álláskeresők számára releváns álláshirdetés hamar felold.
Mire a nyers adatgyűjtés fázisába érünk, tudjuk, hogy pontosan mit is akarunk megtudni a jelöltektől, illetve milyen érzékenyebb területeket szeretnénk nagyobb mintán is megismerni. Egy partnerünk EB felmérésekor például több, mint 3000 munkavállalót és álláskeresőt sikerült kérdőíves formában megkérdeznünk, így szinte hajszálpontos képet tudott kapni a HR részleg a brand hiányosságairól, ami nagymértékben javította a toborzási folyamataik sikerességét, esetünkben nemcsak Magyarországon, hanem az egész EMEA területen.
Lehet általánosítani?
Annak ellenére, hogy egy folyamatosan megújuló és egyedi igényekkel rendelkező területről beszélünk, felméréseink több kulcsfontosságú elemre is rávilágítottak, mint a brand ismertsége és rendszeres megjelenése, a CSR szerepvállalás, a külön szakmákra specifikált álláshirdetések és a jelöltben keltett pozitív élmény a toborzási folyamat során.
Fontos kiemelnünk, hogy a rossz munkáltatói márkastratégia nemcsak ezeknek az elemeknek a hiányából fakadhatnak, hanem abból is, ha ezeket a stratégiai elemeket rosszul használja fel a munkáltató. – Tóth Szilvia, Finance Team Lead
Tapasztalataink alapján egy jól megkomponált kvalitatív felmérés, egy alaposan meghatározott kérdőíves megkérdezéssel kiegészítve a legbiztosabb támaszpontokat tudja biztosítani egy munkáltatói márkastratégia tervezésében és végrehajtásában.
Összességében elmondható, hogy nem lehet általánosítani, minden cég más kihívásokkal küzd, amiket gondosan megtervezett eszközökkel, egyedi megoldásokkal tudnak csak orvosolni.
Cikkünk a Behaviour magazin Employer Branding tematikus megjelenés részét képezte.