Alapjaiban változtatja meg a munkaerő-toborzást egy új innováció
A jelöltek megszerzésének leggyorsabb,
és pénzügyileg leghatékonyabb módszere az úgynevezett crowdstaffing. A
toborzási folyamatokat forradalmasító modell lényege, hogy a független, önálló
fejvadászok és szakemberek saját szabadidejükkel, kapcsolati hálójukkal szállnak
be a keresésbe, hogy a lehető legrövidebb idő alatt a legalkalmasabb jelölt
kerüljön kiválasztásra.
Az Enloyd kvalitatív kutatás
segítségével mérte fel a crowdstaffing hazai ismertségét: a több mint száz
válaszadó 60 százaléka az innováció által nyújtott előnyök közül az
időmegtakarítást emelte ki elsősorban, és nagyjából ugyanennyien emelték ki,
hogy a szolgáltatás jobb jelöltet biztosít.
A
munkaerőpiac folyamatosan változik, az elmúlt években pedig rövid idő alatt
forradalmi átalakulások mentek végbe, ebbe a trendbe illeszkedik a
crowdstaffing is, amely olcsóbb, mint a hagyományos toborzási módszerek, mégis
gyorsabb is egyben, hiszen a szabadúszók és az együttműködő toborzó cégek nagy
hálózata egy helyre, egy feladatra koncentrálódik.
Az innováció
lényege, hogy egy adott szervezet hagyományosan a munkavállalók által végzett
toborzási feladatokat általában egy nagyobb embercsoportra bízza nyílt felhívás
formájában. Mindez egyszerűen fogalmazva a toborzók egy külső csoportja,
illetve az ehhez kapcsolódó toborzási projektek kiszervezése online eszközökön
keresztül. A crowdstaffing tehát a toborzás és a közösségi média legjobb
kombinációjának eredménye.
Túlnyomó többségben elégedettek, akik
már találkoztak vele
Hamarosan
induló crowdstaffing szolgáltatása, a ReX bevezetése előtt az Enloyd kvalitatív
kutatást készített, hogy felmérje annak hazai népszerűségét, valamint azt,
mennyire számít ismertnek a mögötte álló technológia.
A kérdőívet
kitöltő több mint száz Magyarországon élő és dolgozó résztvevő 60 százaléka a
crowdstaffing által nyújtott előnyök közül az időmegtakarítást emelte ki, ezt
követte alig lemaradva, hogy a szolgáltatás jobb jelöltet biztosít. Sokaknak
tűnt emellett vonzónak a toborzás ezen új módszerében a pénzmegtakarítás is.
A felmérés
szerint a crowdstaffing egyelőre kevésbé számít elterjedt toborzási módszernek,
a válaszadók mindössze 4,9 százaléka állította, hogy rendszeresen használja,
míg 5,9 százalékkal fordult már elő, hogy használta. A kérdőív arra is kitért, hogy
utóbbiak miért nem használják toborzás során a crowdstaffing platformokat. Az
eredmények szerint a legtöbbeknél nincs toborzási outsourcing, tehát ezeket a
folyamatokat nem helyezik cégen kívülre.
A kitöltők
több mint felét az ösztönözné a crowdstaffing platformok használatára, ha az
költségmegtakarítással járna, de sokan azt felelték, a nagy számú ajánlott
jelölt és a jelöltekre adott garancia is csalogató lenne számukra.
Akik már
találkoztak korábban a crowdstaffing platformokkal, kifejezetten jó véleménnyel
vannak azokról: közel felük határozottan jobban értékeli a teljesítményüket a
hagyományos ügynökségeken való toborzáshoz képest, közel harmaduk pedig kicsit
jobbnak tartja ezeket. Mindezt jellemzően a teljesítés idejével, az árral és a
garanciával indokolták.
Új crowdstaffing megoldás érkezik a
piacra
Tóth
Szilvia, a REX projektvezetője a kutatás eredményeit értékelve arról beszélt: a
szakemberek, mint minden új módszerrel, úgy a crowdstaffinggal szemben is olyan
univerzális elvárásokat támasztanak, mint a megnövekedett minőség, valamint az
idő- és pénzmegtakarítás.
„Ezek azok az alapvető jellemzők,
melyeket a technológia ismerete nélkül sem kell magyarázni, hiszen a
legegyértelműbb előnyök közé tartoznak. Feltűnő volt látni ugyanakkor, hogy a
toborzással foglalkozó crowdstaffing platformok közül a kitöltők többsége egyet
sem tudott megnevezni, hiszen nem ismer ilyet vagy nem találkozott velük.
Voltak, akik olyan platformokat neveztek meg, amelyek ugyan jelöltek
felkutatására alkalmasak, mint például a Facebook vagy a LinkedIn, ám nem
számítanak crowdstaffing platformnak.” – mondta Tóth Szilvia.
Elmondása
szerint ez is jelzi, hogy a legtöbben még nincsenek tisztában azzal, hogyan
működnek ezek a megoldások, vagy mi a mögöttük álló technológia lényege. Az
egyedüli, valóban a crowdsourcingon alapuló platform, ami többek számára is
ismert volt, a Talentuno. A helyzet azonban hamarosan megváltozhat, az Enloyd
ugyanis Magyarországon is bevezeti legújabb crowdstaffing megoldását, a ReX-et.
A ReX-et az innovatív
üzleti modell, az időmegtakarítás, az online jelentkezők ezrei, a profi
toborzók, az alacsonyabb költségek és a maximális elérhetőség különbözteti meg
a többi crowdstaffing platformtól. A ReX-szel 83 százalékos elhelyezési arány
érhető el, amely a területen kiemelkedően jónak számít. A megoldás évente több
mint 640 toborzott jelöltet és 120-nál is több professzionális toborzót jelent,
a projektek átlagos megvalósítási ideje pedig 7 napra csökken.