Elégedettségi és elhivatottsági felmérés
Esettanulmányok
Történet
Egy
üzemanyagiparban működő ügyfelünk jelentős szervezeti átalakuláson ment
keresztül: egyesült egy szintén az üzemanyagiparban működő vállalattal. Az
átalakulás az ügyfelünk szolgáltatási palettájának komoly szerkezeti
módosításaival járt, melynek részeként bővíteni kellett tevékenységeit, egy
teljesen új ügyfélszegmenst megcélozva. A fúziót követő évben Ügyfelünk
szerette volna felmérni, hogy munkavállalói mennyire elégedettek és mennyire
elhivatottak mindennapi munkájukban, s ez alapján meghatározni, hogy milyen
területeken érdemes további fejlesztéseket végrehajtani.
Cél és kihívás
A fúzió
teljesen megváltoztatta a vállalat szervezetét. Az új, egyesített vállalat
munkavállalói immár két teljesen eltérő vállalati kultúrát képviseltek. Az új
struktúrában volt, aki új munkakörbe került és ezzel új feladatai lettek. Mindez
közvetlenül is kapcsolatban állt azzal, hogy a vállalat kivonult a korábbi
piaci szegmensből és egy új szegmens célzott meg szolgáltatásaival. A fentieken
mellett az új helyzetben voltak olyan munkavállalók, akiknek naponta közel 120
km-t kellett ingázniuk a munkába.
Korábban a
vállalat nem végeztetett hasonló felmérést, de a jelenlegi megbízásunk a fúzió
miatt már összesen hét európai uniós országot érintett.
Cselekvési terv
A megbízás
kezdetén bemutattunk az Ügyfelünknek egy olyan átfogó tervet, melynek részét
képezte a munkavállalói elégedettséget és elhivatottságot meghatározó főbb
szempontok felmérése. Ilyen szempontok: a munkahelyi légkör, a felelősség, a
tárgyi környezet, a munkaeszközök, a fix és mozgóbér rendszere, a szakmai
kapcsolat minősége a munkatársakkal és a felettesekkel, illetve a vállalati
kommunikáció átláthatósága.
Folyamat
Az Ügyfél
munkatársaiból olyan fókuszcsoportokat alakítottunk ki, ahol észlelhetőek
voltak mindazon problémák, melyek negatív hatást gyakoroltak a munkahelyi
elégedettségre, illetve elhivatottságra. Ezt követően összeállítottunk egy
kérdőívet, azokra a problémakörökre fókuszálva, melyeket korábban
meghatároztunk. Ezt a szervezet minden munkavállalója megkapta – vagyis a
felmérés az Ügyfelünk 7 vállalatát érintette az Európai Unión belül. Két hét
elteltével összesítettük a válaszokat, és ezek alapján elkészítettünk egy
átfogó, összefoglaló jelentést.
Hatások
A felmérés
eredményeit ismertettük a vállalat vezetőségével és munkatársaival, majd a
jelentés részletes megvitatására workshopot szerveztünk. A munkavállalók kisebb
csoportokba osztva közösen dolgoztak ki javaslatokat arra, hogy miként lehetne
javítani a munkavállalói elégedettséget és elhivatottságot. A
projektcsoportokban kidolgozott megoldások túlnyomó részét a vállalat
vezetősége meg is valósította. Mindez pozitív hatást gyakorolt a szervezeti
kultúra egységesítésére, és megmutatta, hogy az átalakulás ellenére a vezetőség
nyitottan áll az alulról érkező kezdeményezésekhez.
Egyediség
Az Ügyfelünk részére
elvégzett munkavállalói elégedettségi és elhivatottsági felmérés valóban
innovatív kezdeményezés volt a vállalat életében. A tevékenység 7 európai
országot ölelt fel, és számos olyan tényezőt vizsgáltunk, amely a
munkavállalókra hatással lehet. Köszönhetően az átfogó megközelítésnek és
annak, hogy felmérés ütemezésénél tekintettel voltunk a szervezet egyedi
igényeire, olyan eredményekre jutottunk, melyek valódi változásokat indítottak
el Ügyfelünknél.