Generációk a munkahelyen
Rengeteg sztereotípia és előítélet él a köztudatban a különböző generációkkal kapcsolatban, valójában azonban legalább annyi közös van a különböző korú munkavállalókban, mint ahány különbség.
Baby
boomer, X, Y, Z – a munkaerőpiacon jelenleg négy generáció van jelen, ami
számtalan kihívás elé állítja a munkavállalókat és a HR-eseket is. Ha a híreket
még főleg rádión hallgattad és élénken él benned a Kennedy-gyilkosság emléke,
minden bizonyára baby boomer vagy. Ha emlékszel még gyerekkorodból a kábeltévé,
vagy épp a személyi számítógép megjelenésére, akkor az X-esek közé tartozol. Ha
jelen voltál a Youtube születésének és felfutásának éveiben és meghatározó
gyerekkori pillanataid közé tartozik a 9/11, akkor az Y-osok, más néven a
Millenium generáció tagjai közé tartozol. Ha pedig amióta eszedet tudod, az
életed részét képezi az internet, a közösség média és az okostelefonok, és épp
mostanában végzel vagy végeztél a főiskolával, akkor Z generációs vagy.
Mindezek
persze csak jól hangzó zanzásítások – valójában abban sincs egyetértés, mit
tekinthetünk generációnak, a kutatások pedig egymásnak ellentmondva
bizonygatják vagy épp cáfolják, létezik-e a generációs hatás a munkahelyi
viselkedéssel vagy munkavállalással kapcsolatban. Ráadásul a generációs határok
országonként változhatnak: Magyarországon például az 1980-1995 között
születettekre szokás a millenniumi címkét ragasztani, míg az Egyesült Államokban
ugyanez az 1984-2001 között születettekre igaz. Akárhogy is nézzük, az több
mint 15 év: ennyi idő alatt nálunk lezajlott egy rendszerváltás, trendek
születtek és haltak el, technológiai forradalom söpört végig a világon.
Napjainkban
ráadásul még nehezebb a dolgunk, a ciklusokat ugyanis nem évtizedekben, hanem
hónapokban mérjük. Ma, amikor egy hír szavatossági ideje kevesebb, mint egy
hét, egy mém-é pedig pusztán néhány hónap, egyszerűen nincs értelme generációs
jellemzőkről beszélni. A Z generáció első tagjai, akik 1996 körül születtek,
már minden bizonyára dolgoznak, míg a 2010 körül született kései fecskék inkább
azon a Tiktok-on múlatják az időt, aminek létezéséről előbbi generációs társaik
lehet, hogy nem is hallottak. Ekkora különbség lehet, hogy nincs a baby
boomer-ek vagy az X-esek között, de az biztos, hogy óvatosan kell bánnunk a
generációs megközelítésekkel.
Mindez
persze nem tartja vissza a szakembereket, hogy különböző, jól hangzó
összegzésekkel álljanak elő azzal kapcsolatban, hogyan viselkednek a különböző
generációk a munkahelyeken. Íme egy hangzatos összesítés:
Baby boomerek
· fontos nekik a stabil
munkahely
· erős elköteleződés
· nem ritkán munkaalkoholisták
· remek csapatjátékosok és jó
mentorok
X generáció
· kiválóan egyensúlyoznak a
munkahelyi és otthoni teendőikkel
· a legkiválóbb munkaerőnek
tartják őket
· hűségesek, de versengőek
· eredmény-orientáltak
Y generáció
· folyamatos tanulás
· teljesítményorientáltság
· legfontosabb számukra a
szabadság és a rugalmasság
· szociálisan elkötelezettek
Z generáció
· cinikusak és kevésbé
lojálisak
· tech-szempontból a
legkompetensebbek
· kiválóan multi-taskolnak
· folyamatos visszajelzést
igényelnek, értékelik a személyes interakciókat
Mindezek
persze inkább sztereotípiák, mint kőbe vésett szabályok – de kétségtelenül van
bennük igazság. Az Y és Z generációval egy új típusú munkavállaló jelent meg a
munkaerőpiacon, amihez a munkáltatóknak is alkalmazkodniuk kell: jellemzően
diplomások és nyelveket beszélnek, a mobilitás pedig náluk kiindulási alap - így
szívesen költöznek akár külföldre is, ha itthon nem találnak megfelelő
lehetőséget. Nem akarják hosszú évekig ugyanazt a munkát végezni, életük része
a folyamatos tanulás – ebből pedig a cégek is profitálhatnak. Cserébe azonban
elvárják a megfelelő kompenzációt, és nem csak a fizetés terén: folyamatosan
kihívást jelentő feladatokat akarnak, amit a maguk módján, rugalmasan, akár
otthonról végezhetnek el. Ráadásul saját pozíciójukon kívül fontos számukra,
hogy mit képvisel a cég, milyen társadalmi szerepvállalásai vannak, mennyire
zöld vagy környezetkímélő. Ma már nem elég szelektív hulladékgyűjtőket
kihelyezni a konyhában – bizonyítani kell, hogy az adott vállalat elkötelezett
a fenntartható környezet mellett, igyekszik visszafogni ökológiai lábnyomát,
netán adakozni is szokott.
Legalább
ennyi olyan jellemző is akad, ami nem elválasztja, hanem inkább összeköti a
különböző generációk tagjait: ilyen a család fontossága, a munka és magánélet
egyensúlya, a hatékony vezetés iránti vágy, az elismerés, vagy épp a
döntéshozatalban való részvétel iránti vágy. Mindannyian egy olyan munkahelyre
vágyunk, ahol megbecsülnek, ahová jó bejárni (akkor is, ha ezt nem heti öt nap
teszem meg), ahol azt érzem, munkámmal valami jót teszek másokkal, vagy a
világgal. Ha el akarjuk kerülni a generáció közötti feszültséget a munkahelyen,
igyekezzünk ezekre összpontosítani – a baráti, együttműködő légkör ugyanis
nemcsak a munkavállalók életét teszi könnyebbé, de a cég sikeréhez is nagyban
hozzájárul.